Tenerife 2024

Okruh Tenerife  |  Los Cristianos -> El Médano – 405 km / +17.869 m / -18.433 m  |  19. – 30.6.2024 – 12 dní (98 hodin) + 2 dny cesta

Bezprostředně po dokončení irské The Western Way jsem začal rozmýšlet o tom, kam mě mé nohy zanesou příště. Určitě jsem chtěl někam víc do tepla, víc do přírody a pokud možno víc do kopců. Nevím, kdy přesně mě napadlo Tenerife, ale po průzkumu několika článků a tras na různých cestovatelských serverech jsem měl jasno – příští léto poletím na Kanáry! Moře, pláže, teplo, nejvyšší hora Španělska, sopky, lesy, pouště, kaktusy…

Těch lákadel bylo vážně moc na to zvládnout to jen za jeden týden, proto jsem to po důkladném rozmyšlení a rozplánování natáhnul skoro na týdny dva. A i když by se cestou našlo pár zádrhelů, celkově mě cesta kolem celého ostrova s jednou výjimkou pouze vlastními silami nadchla!

Příprava a cesta na expedici na Tenerife 2024

Kanárské ostrovy. Dovolenková destinace převážně německých důchodců a anglických nevybouřených mladíků. Ale také krásná příroda, vysoké hory a spousta značených stezek svádějících k tomu nandat si na záda krosnu a vyrazit za poznáním. Jinam, než na plážové lehátko nebo do baru v centru jednoho z pobřežních měst a městeček. Ani nevím, kdy přesně mě ta myšlenka napadla, ale od první chvíle mě nadchla a já se počátkem února mohl začít připravovat na svou další sólo expedici.

Velký nákup před expedicí do Irska uspokojil většinu mých dlouhodobých potřeb z hlediska výbavy, nicméně drobné změny nebo doplnění nezbytného vybavení bylo před expedicí na Tenerife potřeba. Už jen proto, že na rozdíl od uplakaného a chladného počasí mě zde bude čekat teplíčko a sluníčko. Ale i na Kanárech umí být počasí nepříjemné, obzvlášť na severu nebo pod vrcholkem 3.715 metrů vysoké sopky Pico del Teide. Takže jsem se snažil nenechat nic náhodě a připravil se i na méně pravděpodobné situace.

Den 1. — Den D nadešel! Po půl roce plánování, celodenním cestování na ostrov zaslíbený, přespání v luxusním hotelu a velmi dobré snídani nandavám batoh na záda, pořizuji poslední předstartovní selfíčko, zapínám hodinky a rozvážným krokem vyrážím na cestu. Pokud všechno dobře dopadne, čeká mě přes 400 kilometrů kolem ostrova. Spousta šplhání po kopcích, sestupů do údolí, sluníčka, větru a na severu asi i mraků a deště. A snad i nějaké to koupání, když už jsem na Kanárech!

Den 2. — Dneska to bude trochu náročnější a asi i trochu zábavnější, než včera. Nejdříve chci vystoupat na vysokou horu Guajara, ze které si prohlédnu Pico del Teide malinko víc „z očí do očí“, pak mě čeká prohlídka zajímavých skalních útvarů v podhůří Teide nazvaných Los Roques de Garcia. Odpoledne si pak v dostatečné vzdálenosti obejdu Teide z jihu až na severo-východ, navečeřím se v Portillo Alto, a nakonec si ustelu za hranicí národního parku, kde budu zítra přes den z dosahu náruživých lovců muflonů.

Den 3. — Mufloni jsou milá zvířátka. Bohužel na Tenerife jde o invazivní druh, který si sem uměle vysadili kvůli lovu v sedmdesátkách, a od té doby se jejich počty striktně regulují. A jedna taková regulace má proběhnout právě dneska, což mi dost nabouralo plány. Nejen, že jsem musel o den posunout dobytí vrcholu Teide, ale dost jsem musel překopat i samotnou trasu. Dnešním největším soupeřem tak bude nuda – do parku Teide se můžu vypravit až v pět odpoledne, kdy letošní letní lovecká sezóna definitivně skončí.

Den 4. — Svítání na Pico del Teide by měl být když ne ten největší, tak alespoň jeden z těch nejvíc zapamatovatelných zážitků na Tenerife. Pro výstup na nejmladší, asi 200 metrů vysoký přírůstek sopky vytvořený během erupce zhruba před 1000 roky je třeba povolenka, která bývá vyprodána na měsíce dopředu. Mimo provozní dobu lanovky je ovšem zájem menší, a tak i když mi pár týdnů před odletem původní permit z důvodu odstřelu muflonů zrušili, bez problémů jsem získal nový na jiný den.